Opony dla każdego kierowcy są niezwykle ważnym elementem wyposażenia pojazdu. Nie da się ukryć, że bez nich poruszanie się po polskich drogach nie byłoby możliwe. Co więcej, opony mają również zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo wszystkim prowadzącym pojazdu i jego pasażerom. Zwykle kierowcy doskonale wiedzą, że opony zwykle wymienia się zgodnie z następującą porą roku, o ile nie korzystają oni z opon sezonowych. Niemniej jednak warto wiedzieć, że istnie jeszcze podział na opony diagonalne oraz radialne. Obecnie to te drugie cieszą się większą popularnością. Warto więc poznać ich wady oraz zalety.
Czym wyróżniają się opony radialne?
Opony radialne zostały wyprodukowane już po II wojnie światowej, a dokładniej w 1946 roku przez obecnie świetnie nam znaną firmę Michelin. Dlaczego zdecydowała się ona na ich produkcję? Otóż głównym celem było wynalezienie opon o znacznie większej elastyczności, a także takiej, które będzie wstanie skutecznie stłumić różnorodne nierówności na nawierzchni. Opony radialne są również o wiele bardziej wytrzymałe, a to z kolei pozwala na optymalne wykorzystanie mocy większych maszyny.
Opony radialne cechują się również dość specyficzną budową. W ich przypadku zdecydowani wyróżnia się stalowa warstwa kordu, która sięga stopek. Co więcej stopki te ułożone są pod kątem prostym względem środkowej linii opony. Osnowa w oponie jest ograniczona opasaniem. Jak więc widać opony radialne są dość charakterystyczne. Niemniej jednak, z racji tego, że warstwy kordu są ułożone w formie prostopadłej względem siebie, wówczas boki opon radialnych wyróżniają się ponadprzeciętną elastycznością. Co więcej, tego typu opony składają się z wielu warstw. Można jednak wyróżnić szczególnie dolną warstwę opony radialnej, gdyż to ona utworzona jest ze wspomnianych już stalowych kordów. To właśnie one są gwarancją uzyskania przez opony radialne ich najlepszych parametrów i właściwości.
Jakie są największe zalety i wady opon radialnych?
Chcąc mówić o największych zaletach opon radialnych, trzeba przede wszystkim wspomnieć o:
- o wiele lepszym prowadzeniu samochodu, gdyż opony radialne mają lepszy kontakt z nawierzchnią
- o wiele większy komfort jazdy przez wzgląd na elastyczność boków
- znaczne ograniczenie nagrzewania się opon nawet przy wysokich prędkościach
- znaczna odporność bieżnika
Niemniej jednak opony radialne mają również swoje wady. Zwykle są one nieco głośniejsze, a w momencie kontaktu z krawężnikiem, elastyczne boki bardzo łatwo jest uszkodzić. Niewielkie nierówności powierzchni są również nieco słabiej tłumione.