Większość użytkowników różnego rodzaju zarejestrowanych pojazdów zapewne dostrzega, że w dowodach rejestracyjnych nie znajdziemy powszechnej i jakże popularnej jednostki mocy, jaką są konie mechaniczne (KM), ale inną, zagadkową jednostkę, określaną jako kilowaty (kW). Jest to spowodowane tym, że po wprowadzeniu i zatwierdzeniu układu SI w 1960 r. (w Polsce od 1966r.) 1 wat niejako wyparł popularnego konia mechanicznego, gdyż jest to jednostka bardziej dokładna. Pada więc pytanie: jak przeliczyć kW na km w prosty sposób?
Znormalizowaną jednostką miary mocy jest 1 wat (W). Miarą używaną w dokumentach homologacyjnych i rejestracyjnych oraz kartach pojazdu, jest 1 kilowat (kW). Jest on równy 1000 watów. Kilowaty nie obrazują w naszych głowach mocy, jaką silnik dysponuje.Zdecydowanie bardziej do naszej wyobraźni trafia liczba koni mechanicznych, oznaczanych jako KM. Jest to pozaukładowa jednostka mocy utworzona w XIX wieku w Niemczech. Stworzona została na wzór anglosaskiego HP (konia parowego) i odpowiadała mocy 3 koni pracujących. Oznaczało to, że silnik o mocy 3 koni mechanicznych mógł zastąpić pracę 3 koni pracujących przez cały dzień w cyklach po 8 godzin każdy. W krajach Europy Zachodniej stosuje się również oznaczenie PS, co z języka niemieckiego oznacza Pferdestärke.
Przeliczanie kW na KM oraz odwrotnie jest niezmiernie proste i nie wymaga od nas wybitnych zdolności matematycznych. Wykorzystujemy do tego następującą zależność:
1 KM = 0,74 kW
1 kW = 1,36 KM
Czyli, w uproszczeniu: jeśli w dowodzie rejestracyjnym naszego pojazdu mamy podaną moc silnika określoną w kilowatach, wystarczy pomnożyć tą wartość przez 1,36; otrzymamy wtedy rzeczywistą moc naszego silnika w koniach mechanicznych; i analogicznie: gdy chcemy sprawdzić, czy moc silnika, którą sprzedający podaje nam przeważnie w koniach mechanicznych, jest zgodna ze stanem faktycznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym, mnożymy tą liczbę przez 0,74.
Moc silnika określa się również jednostką HP (horsepower – angielski koń parowy). Jest ona stosowana głównie w krajach anglosaskich. Bardzo często przyjmuje się, że jest ona równa koniowi mechanicznemu. Jest to błędne przekonanie, choć różnica wydaje się dość niewielka. Angielski koń parowy (HP) odpowiada 1,01 konia mechanicznego, i jednocześnie 0,75 kW.
1 KM = 0,99 HP
1 kW = 1,34 HP
1 HP = 1,01 KM = 0,75 kW
Jednostka HP jest u nas mniej powszechna i rzadko stosuje się ją do określania mocy silnika. Często jednak myli się ją z oznaczeniem
HPM (horse power metric), która odnosi się do ” naszych” koni mechanicznych.
Obecnie istnieje wiele witryn internetowych oraz wirtualnych kalkulatorów, które pomagają w prosty i szybki sposób przeliczyć poszczególne jednostki na te przez nas żądane. Jedną z popularniejszych stron jest ilekoni.pl, na której, wprowadzając w odpowiednim polu żądaną wartość, od razu otrzymujemy przeliczenie na inną jednostkę. Można więc korzystać już z takich udogodnień, choć osobiście uważam, iż przeliczanie w tradycyjny sposób jest również proste.