Samodzielna diagnoza stanu czujnika ABS

Popularne czujniki ABS, czyli tak naprawdę czujniki prędkości obrotowej kół należą do najczęściej powstających usterek, przysparzających właścicielom pojazdów wielu problemów. Czujniki ABS w pojazdach pełnią wiele funkcji, bowiem równie dobrze mogą stanowić jeden z elementów składowych systemu ABS, jak i ESP czy ASR. Jak sprawdzić czujnik ABS i czy w ogóle jest to możliwe do wykonania samodzielnie i we własnych warunkach warsztatowych? Oczywiście, że można, należy jednak wiedzieć, jak wykonać to prawidłowo. Sprawdzanie czujników ABS regularnie ma ogromne znaczenie w szczególności dla zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wszystkich tych osób które będą się autem poruszały. Jako że wszelkie czujniki ABS mają bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, nie ma się więc co dziwić, że są one bardzo powszechnie montowane w bardzo różnorodnych systemach pojazdów. Czujniki ABS poza wpływem na komfort i bezpieczeństwo jazdy, bezpośrednio oddziałują również na zmniejszenie poziomu zużywalności paliwa. Najczęstsze objawy świadczące o tym, że z czujnikami ABS może dziać się coś niepożądanego są: zapalona kontrolka (z oznaczeniem czujnika ABS), blokada kół objawiająca się w szczególności w czasie hamowania, zapisywanie kodów błędu, pozorne regulacje czy awarię systemów współpracujących z czujnikami ABS. Przyczyn powstawania awarii czujników ABS jest bardzo wiele dlatego też podejmując się sprawdzania prawidłowości ich działania, często zanim uda nam się odnaleźć ostateczną przyczynę usterki, będziemy musieli bardzo dużo czasu poświęcić na jej zdiagnozowanie. Bardzo często przyczyną powstania awarii w obrębie czujników ABS są przerwane przewody (niekiedy zdarza się również, że do usterki dochodzi również na skutek ich zwarcia). dlatego też sprawdzanie prawidłowości ich działania zawsze warto rozpocząć od sprawdzenia, czy w instalacji nie doszło gdzieś do spięcia czy przerwania jednego z elementów instalacji. Prawidłowości działania czujników ABS, niezależnie od tego, którego podzespołu stanowią część nie sprzyja zbyt duży luz w łożyskach kół – im większy tym większe prawdopodobieństwo szybkiego pojawienia się dość poważnej usterki. Również mniej czy bardziej poważne uszkodzenie koła sygnałowego przyczynia się do powstania usterki w obrębie ABS. olejnym powodem, przez który czujniki nie działają ta jak powinny, bądź nie działają wcale jest coś, co choć dla wielu jest dość oczywiste, to jednak ta kwestia bardzo często poddawana jest zdecydowanie zbyt późno – chodzi tu o wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia czujników ABS, co często uniemożliwia im, bądź utrudnia prawidłowe funkcjonowanie. Wykrycie usterek prędkości obrotowej kół w zdecydowanej większości przypadków nie jest zadaniem zbyt prostym, co oczywiście nie jest jednoznaczne z tym, że to zadanie całkowicie nie do wykonania. Problem w tym przypadku w diagnozie usterki polega na tym, że w szczególności poszukując rozwiązania problemu w warunkach własnego warsztatu, kierowcy bardzo często mylą czujnik indukcyjny z czujnikiem Halla.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *